私にようこそ - Välkommen till mig

Den här bloggen uppdateras aldrig. Nästan.

måndag, oktober 30, 2006

En inneboende frustration

Mitt nät gick ner sent igår kväll. Det är inte helt ovanligt att det sker någon gång varje månad och är något som jag lärt mig att ta med ro och därför inget som bekommer något sådär oerhört, men när jag morgonen därpå läste på det smått utdöda mediet text-tv att ett antal studenter här vid universitetet blivit avstängda hade jag satt morgonkaffet i halsgropen om jag varit typen som bryggde morgonkaffe.

Som tur väl var hade jag inte drabbats själv eftersom anime som inte licensierats av något profithungrigt distributionsbolag utanför Japan inte verkar ligga speciellt högt på någon antipiratjägares lista och jag kunde därför fortsätta leva mitt liv som vanligt.

Det intressanta med dessa ständigt återkommande avstängningar är dock ett antal inkonsekvenser och underligheter:

1. Varför väljer universitetet att lyssna på ett vittnesmål från en intresseorganisation och betrakta det som universell sanning?

2. Varför väljer man det absurda straffet att stänga ned den drabbade studentens bredbandsuppkoppling i två veckor? Vad anser ett universitet att musik- och filmindustrin får ut av detta? Förväntar man sig att studenten under dessa två veckors bredbandsrelaterad isolering kommer handla mer musik via nätbutiker (baserat på att antalet traditionella skivbutiker minskar dramatiskt)?

3 Varför väljer man ett straff med den charmerande bieffekten att studenten i fråga inte kan engagera sig i sina studier på ett hundraprocentigt sätt? Betänk att all form av kommunikation via e-post eller via informationsförmedlingstjänster som First Class blir kraftigt begränsad för den drabbade? Är verkligen potentiellt sämre studieresultat ett lämpligt straff för ett inbrott i immaterialrätten där inte någon som helst form av vinstintresse föreligger?

Det finns många som berättar det absurda i piratjakten på betydligt bättre sätt än jag, och jag rekommenderar därför Piratbyrån eller Piratpartiet för de som liksom jag är intresserade av ett samhälle där det inte är brottsligt att sprida kultur utan monetärt vinstintresse och där en utdöende gren av underhållningsindustrin inte längre får diktera villkoren utan motstånd.

4 Comments:

Blogger myrkyr said...

Dag två väder och dag tre politik - vart ska detta sluta?! Det har börjat med att jag har lagt till dig i listan över klassbloggar iaf på min blogg. Snart anstormar världen dig :-)

31/10/06 11:31  
Blogger eric said...

Jag skyller det på vädret och på politiken ^_^''

Skall försöka hitta ett snällt nonsensämne idag, så säpo slutar bevaka mig.

Tack för länken! skall återgälda det inom kort!

31/10/06 12:45  
Blogger myrkyr said...

Länkad är jag ju inte än men med rättså centralt ändå med tanke på din undertitel, oberoende av grammatiken ;-)

Och Säpo ska man akta sig för. :-/ Har själv varit med (är fortf?) i deras register har jag hört...

31/10/06 22:16  
Blogger eric said...

myrkis: En länk från mig är ju inte mycket vär dännu så länge, men blir förhoppningsvis det i framtiden ^_^

Skall bara luska ut hur man gör först, hacker som jag är.

Lisa: Ser dig med andra ord som min andra kontinuerliga läsare! Skönt att få någon från den egna gruppen här och inte behöva förlita sig på flyktiga pedagogikstuderande ^_~

1/11/06 00:42  

Skicka en kommentar

<< Home