私にようこそ - Välkommen till mig

Den här bloggen uppdateras aldrig. Nästan.

torsdag, november 02, 2006

Det var äventyrligare förr.

Jag skaffade ett program för ett par dagar sedan. Ett program som öppnade en magisk portal in i en värld där jag tillbringat otaliga timmar av mellanstadiets oskyldiga fritid. Ett program som ger mig möjlighet att återvända till äventyrsspelets förlovade land.

Programmet heter ScummVM och står för något så semikomplicerat som ”Script Creation Utility for Maniac Mansion Virtual Machine”. Dvs. ett program som återskapar en miljö där spel skapade med främst tekniken Scumm går att spela på nytt, förutsatt att man har ”originalfilerna” till spelen man vill spela, och detta trots bristen på operativsystemet DOS i t.ex. Windows XP. Skall inte gå in på mer tekniska detaljer än så, eftersom du tycker att det är tråkigt att läsa.

Hittills har jag hunnit påbörja en omspelning av:

Simon the Sorcerer
Föreställ dig att du var en cynisk amerikansk tonåring och att du just transporterats in i en dimension där sagor var verklighet med ett uppdrag: Att rädda trollkarlen Calypso från den onde magikern Sordid. Så långt så kliché.

Tänk dig sedan ett gäng trollkarlar som envisas med att hävda att de är fyra bönder som klätt ut sig, ett pepparkakshus i budgetversion där de endast hade råd med en dörr i chokladtryffel samt att trollet i bockarna Bruse börjat strejka på bron i protest mot de värdelösa arbetsvillkor han utsätts för gällande ett visst nedstångande han erfar av en tredje get dag efter dag och du har komponenter som tillsammans bildar inte bara den längsta mening denna blogg någonsin skådat utan dessutom en helt enastående helhet.

Dessutom har jag för första gången på egen hand gett mig på spelet Full Throttle som, även om det enligt ryktesvägen skall vara väldigt kort, mycket väl kan vara något av det bästa som spelvärlden fått ur sig. Åtminstone vad gäller designen. Tänker inte orda mer om Full Throttle. En fåordig introduktionsscen säger trots allt mer än tusen ord.



Så ta chansen att uppleva, eller återuppleva, någon av äventyrsspelens milstolpar! Äventyrsspel av den här kvaliteten görs dessvärre inte längre.

Rekommendationer på titlar utöver de ovanstående är:

Broken Sword 1-2
Hela Monkey Island-serien
Sam & Max: Hit the Road
Day of the Tentacle


Dagens blogglåt är Legacy av The Gone Jackals. Det är samma låt som i introduktionsfilmen. Allt för helheten!

PS. Imorgon åker jag till Göteborg för en turnering i brädspelet go. Blir därför med största sannolikhet inget bloggande förrän tidigast söndag natt. Men sedan fortsätter jag, om inte kölden tagit mina armar.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Åh! full trottle! Sist jag spelade det var så länge sedan att jag då inte kunde uttala trottle så det lät typ "tråttlä" läst på svenska.

Glöm inte spelet Dig också! Det var också lukas arts och regisserat av steven spielberg faktiskt.

kramis, du har en ny läsare!

3/11/06 11:03  
Blogger eric said...

Oooh! Jag HADE glömt the Dig! Förmodligen för att jag faktiskt aldrig spelat det, pinsamt nog >_o Får åtgärda det under den närmaste framtiden.

Och tack för läseriet Advis!

3/11/06 11:43  
Blogger Teddan said...

*Suck* "The secret of Monkey Island" på Amiga 500...those were the days...

4/11/06 11:45  
Blogger eric said...

Ted: Ja, Monkey Island har nog lärt mig mer engelska än någon lärare gjort på schemalagd tid.

LOOK BEHIND YOU! A THREEHEADED MONKEY!!

7/11/06 00:29  

Skicka en kommentar

<< Home