私にようこそ - Välkommen till mig

Den här bloggen uppdateras aldrig. Nästan.

tisdag, november 07, 2006

Återkomsten



Så var tystnaden bruten. Efter en hel helgs oförtjänt bloggpausande är jag tillbaka i tjänst och de invanda rutinmönstrena börjar så smått smyga sig tillbaka.

Jag har tillbringat helgen på Högre samskolan i Göteborg där Göteborg open i go gått av stapeln. Turneringen fungerade som så att alla anmälda fick spela fem matcher och jag lyckades personligen vinna två av dessa fem. Inte helt skamligt för att vara min första turnering, och även om det blev långa stunder av koncentration och gott om slutkördhet i hjärnan så gav det mersmak.

Fick dessutom träffa ett stort antal sympatiska gospelare från runtom i landet och utlandet, vilket satte ansikten på många existenser som tidigare bara existerat i form av mystiska internetalias som ”Sator” eller ”Rakhim”. Fick dessutom återse min gamle rival och på senare tid mentor Advent, eller Alexander som han i versalkonsekvent anda blivit rubricerad av berörda föräldrar.

Det härliga med turneringen var dock alla stunder mellan matcherna och framåt kvällarna när fyra fem spelare samlades runt ett bräde och bara spelade några avslappnade partier, testade saker, kommenterade, tramsade vid väl valda tillfällen och bara var. Det var en slags intellektuellt stimulerande atmosfär som bara kan uppstå när de inblandade verkligen är genuint intresserade av vad de studerar. Intresserade av själva ämnet snarare än något avlägset kvantifierat slutmål där läroprocessen bara är något som skall genomföras med minst möjliga ansträngning.

Ibland, bara ibland, kan jag känna att någon diskussion under min karriär som universitetsstuderande har börjat närma sig den känslan, men på något sätt så ligger det alltid ett filter över den. Ett filter som gör att det känns forcerat, snarare än genuint.

Men känslan under stora delar av Göteborg open 2006 var äkta. Det hade en värme. Den känslan kommer jag att leva på länge.

Dagens blogglåt är ”Rocky wa Doko?” igen. Den speglar känslan perfekt.

PS. Skulle du efter denna lilla skildring av brädspelets förträfflighet ha blivit intresserad av att lära dig spela go driver jag dessutom en goklubb i Växjö. Vi träffas måndagar och torsdagar klockan sex på Café Tufvan.

PPS. Bilder från turneringen kommer vid ett senare tillfälle eftersom jag inte förfogar över någon egen kamera.

1 Comments:

Blogger eric said...

Kära Lisa: Immaterialrätten är trasig. Att inte redovisa källa är mitt sätt att göra uppror och uppmana till lagning ^_^

7/11/06 16:26  

Skicka en kommentar

<< Home