私にようこそ - Välkommen till mig

Den här bloggen uppdateras aldrig. Nästan.

söndag, november 12, 2006

Spektakulär vokabulär

Sent under gårdagsnatten stötte jag på sidan braord.se efter att ha läst ordet skickelsediger på någon wikipedia-sida om en av våra mer eller mindre älskade eller oälskade monarker.

Sidans innehåll säger förhoppningsvis sig självt, men jag tänkte ändå presentera några av mina personliga favoriter i en topp fem-lista för att, såhär i lite för sena allhelgonatider, hedra gamla tiders döda bloggar. Jag kommer förmodligen att spetsa öronen extra noga i konversationer framöver, för vem vet när ett tillfälle att använda något av dessa smått fantastiska ord eller uttryck dyker upp?

till yttermera visso - dessutom, därutöver (stort förvirringsvärde)

uraktlåta - att försumma fullgöra en skyldighet (betydligt pampigare än att glömma)

vitterhet – skönlitteratur (en modern klassiker från besöket på Bernadottebiblioteket)

grötmyndig - övermodig, dryg (motivering överflödig)

maruffel - tölpaktig drummel (med så många marufflar som det finns i dagens samhälle är maruffel ett uttryck jag aldrig mer skulle vilja leva utan!

Dagens blogglåt existerar inte. Ibland måste det få vara tyst.

4 Comments:

Blogger eric said...

Visst är det!
Och det är alltid kul att kunna förloämpa folk utan att de vet vad det betyder :D

13/11/06 13:17  
Blogger eric said...

Ja, det är definitivt charmerande. Dessutom går det fortare att säga, pga färre stavelser. En oväntad men välkommen bonus!

13/11/06 20:48  
Blogger myrkyr said...

Slynan har redan varit duktig och använt ordet flera gånger. Hur många gånger har du själv fått användning av de fem orden så här långt? *nyfiken*

14/11/06 01:42  
Blogger eric said...

Vrålade vitterhet vid fikabordet idag, samt mumlade ett illasinnat maruffel när en kille gick före i kön i pelarhusetkaféet.

Så två åtminstone!

Uraktlåta är väl bara en tdisfråga innan det blir aktuellt är jag rädd...

14/11/06 16:32  

Skicka en kommentar

<< Home