私にようこそ - Välkommen till mig

Den här bloggen uppdateras aldrig. Nästan.

tisdag, januari 02, 2007

Nytt år, nya takter

Trots att nya år inte betyder någonting utöver att en påhittad siffra förändras till en annan siffra så betyder det något. Det blir ett tillfälle att avsluta saker, och att starta saker. Saker som blir sviter och obrutna rader av ansträngningar, som är små i början men blir stora när de hamnar i en hög, vid slutet. Och det är då man kan känna sig lite stolt. I framtiden.

Sak jag avslutat.
Det var visserligen inte riktigt på pricken vid det nya året, men i anslutning till det. Mitt tidigare så karakteristiska långa hår har fått falla för frisörsaxens rytmiska destruktivitet och omvandlat mitt utseende, och därmed också mig. För håret hade blivit en symbol. En symbol för saker jag haft svårt att släppa, tankar och händelser som vandrat om och runt och kring och vägrat släppa taget. Saker som jag vägrat släppa taget om. Det är en aning för personligt för en offentlig plats som denna, men principen är värd att berätta om. För det är inte bara i fiktionen som det finns symbolik. Och även om separationsångesten var svår det första dygnet så kom jag igenom det, med hjälp av först Sandra och sen Lisa. Och nu trivs jag. För jag är nyare.


(PS. Inlägget är sent för att jag hade datorfri dag igår. Men tankarna tänktes igår. Och det är tankarna som räknas)