私にようこそ - Välkommen till mig

Den här bloggen uppdateras aldrig. Nästan.

lördag, november 25, 2006

Ett tyngre maskineri

Idag är jag hos Sandra igen. Och det pusslas igen. Taj Mahal. Andra fredagskvällen i rad mister jag därmed alla chanser till brallislägrande.

Men vad jag inser såhär när bloggandet sker på en annan dator är vilken stor apparat jag byggt upp kring mitt eget bloggande. En apparat som blir svårare och svårare att utföra någon annanstans än i den egna lägenheten med den egna datorn. Följande steg genomgår en normal blogg innan publicering.

1. Ämnesskapande. Åtminstone oftast.

2. Textförfattande. Ofta snabbt och utan för många omformuleringar. Det blir kanske sådär bra ibland, men börjar jag lägga mer tid på författandet av varje individuell text kan det börja gå ut över kvantiteten. Och då skulle kanske bristen på kvalitet lysa igenom.

3. Korrekturläsning. En gång. Kanske.

4. Hyperlänkning. Här raffineras texten en aning med hjälp av att göra ord till länkar. Ofta länkar jag sparat i dokument sedan innan, vilket stundtals ger besvär vid arbete på andra datorer än min egen.

5. Dagens blogglåt. Här laddas låten för dagen upp på Ez-Archive, storleken ändras för snabbare och mer bandbreddsskonande nedladdningar och länk skapas. Även detta är en aning problematiskt utan tillgång till den egna musiksamlingen.

6. Bildletande. Försök att finna en bild som speglar innehållet eller känslan i texten. Oftast med hjälp av Googles bildverktyg. Ibland försvinner bildletandet, då det redan finns en video invävd i texten. För en video och en bild tillsammans säger minst tiotusen ord, och ingen orkar läsa mycket.

Det kanske inte låter så fasligt, men som ni märker så saknar den här bloggen en del av stegen. Undrar om det hade märkts? Själv minns jag tillbaka till en enklare tid, när bloggandet var mer ett skjutande från höften utan att först tillverka revolvern från grunden. En tid då träden var grönare, fiskbestånden var större och då tomten fortfarande fanns. Oktober 2006.

Dagens blogglåt finns inte. Istället pågick ett från tv4 på vhs inspelat (dvs. piratkopierat) Strindbergdrama med Persbrandt och Flinck tills alldeles nyligen. Fredag kväll som sagt!