私にようこそ - Välkommen till mig

Den här bloggen uppdateras aldrig. Nästan.

tisdag, november 21, 2006

Att titta på

Jag har alltid tyckt att det är minst lika roligt att sitta och titta på när någon spelar ett tv-spel som att spela det själv och speciellt om den som spelar är extremt duktig.

Det är kanske därför jag så lätt spenderar timmar med att ladda hem och titta på så kallade Speed Runs från sidan Speed Demos Archive. En Speed Run är när du spelar ett tv-spel med målsättningen att klara det så fort som möjligt och här har folk runtom i världen suttit och pressat sina hastighetsrekord till det yttersta, samtidigt som de spelat in bravaderna och sedan skickat in inspelningarna till samordnarna av sidan.

Det är svårt att föreställa sig en nördigare sysselsättning än att ladda hem en 1,5 timme lång Speed Run av Zelda: A Link to the Past till Supernintendo och sedan sträckkolla den. Utan att bli uttråkad. Men sålänge något är så fascinerande så är det svårt att sluta.

Senast igår satt jag uppe till alltför sent och bevittnade en av de mäktigare uppvisningar jag någonsin upplevt i denna underhållningsgenre. Någon som klarade det tämligen knepiga Devil May Cry till Playstation 2 på svåraste svårighetsgraden (där jag inte ens kan ta mig igenom första banan) inklusive att han plockade alla blå stenar, fick högsta betyg på alla banor, gjorde alla hemliga uppdrag och inte förlorade någon hälsa över huvud taget. Allt detta på 1 timme, 35 minuter och 34 sekunder!

Denna smått episka bravad säger förmodligen inte majoriteten av läsarna i denna blogg speciellt mycket, men i så fall säger det kanske desto mer om mig. Men egentligen, varför inte? Dagens television är fullt av programpunkter där folk tävlar och slår rekord. Det finns till och med kanaler vigda för endast detta ändamål.

Dagens blogglåt är nästan parodiskt pampiga ”Conquest of Paradise” av Vangelis. En kompositör jag precis börjat utforska. Eftersom bandbredden från EZ-archive tar slut hela tiden gör jag ett experiment med att sänka kvaliteten på filen en aning. Kommentera gärna hur det låter/fungerar.

Dagens anime var avsnitt två av Kenichi. Det var ganska tråkigt.

7 Comments:

Blogger myrkyr said...

Var det därför du så tålmodigt satt och tittade på när jag spelade Shreck? Fast ngt rekord var jag nog inte ens i närheten av...

Min stirra-utan-att-behöva-tänka-men-fängslas är plupparna som rör sig under defragmenteringen. Fast det var bättre förr innan XP förstörde det där med alla fyrkanter. 80% av nöjet är borta nu. =(

21/11/06 23:57  
Blogger eric said...

ooh defragmenteringsplopparna. sanslöst många timmar av hypnotisk trans har jag upplevt framför min pentium 100 när 1gb-disken defragmenterades. Det var en fin tid.

Och vet inte om jag var så tålmodig när du spelade Shrek >_o vill minnas att det skreks en del.

22/11/06 00:02  
Anonymous Anonym said...

Jag förstår precis fascinationen i att titta på när någon annan spelar. Vilket iofs kan ha något att göra med att jag drabbas av panik och hjärtklappning så snart jag själv försöker spela något. Fast de problemen verkar ju inte du ha... skumt.

22/11/06 08:59  
Blogger eric said...

Liisan: Tack? O_o

k: Jag kan också få panik och hjärtklappning, om än inte varje gång. Mina händer har en tendens att domna bort om det blir för stressigt. Tror det är en vanesak, men det är så mycket mer kravlöst och behagligt att se på någon annan. Speciellt när man, som i det här fallet, vet att de kommer att lyckas :)

22/11/06 13:07  
Blogger Teddan said...

Personligen tycker jag att det är ganska jobbigt att titta på när någon annan spelar. Jag vill jämt lägga mig i och ta över!;)

22/11/06 17:02  
Blogger eric said...

Ted: Ser man på! Är faktiskt förvånad att just den här bloggen fått så mycket respons. Kanske är mörkertalet bland spelarna där ute större än man kanske kan tro?

23/11/06 00:56  
Anonymous Anonym said...

places excellent . Thus [url=http://www.christianlouboutinshoessaleus.com]red bottom sole shoes[/url]

you just aren't for browsing upon web page should be Reebok vector will be usually are here is a along with . Conditions , it is actually your if you find yourself [url=http://www.christianlouboutinshoessaleus.com/christian-louboutin-women-christian-louboutin-pumps-discount-1_3.html]christian louboutin patent leather pumps[/url]



Anger administration is created to help the individual operate out their problems, help them determine why they become so angry. It also teaches the individual not to become enslaved by their feelings, their anger. Anger administration is meant to teach the person strategies which prevent them from acquiring angry as often or for really extended.

Related Search:[url=http://www.christianlouboutinshoessaleus.com/christian-louboutin-women-christian-louboutin-pumps-discount-1_3.html]christian louboutin coral pumps[/url]

11/3/13 06:21  

Skicka en kommentar

<< Home