私にようこそ - Välkommen till mig

Den här bloggen uppdateras aldrig. Nästan.

måndag, december 04, 2006

Transparens

När jag var liten så hade alla koll på allt. Mina föräldrar var felfria gudsgestalter som formade mitt liv enligt perfekta mönster där ingenting fanns att vända sig emot, för jag visste. De hade koll. De visste.

Likaså lärare, företagsledare, arkitekter, statsministrar, och presidenter.

Alla hade koll.

Men allteftersom jag växte upp och inkorporerades i olika delar av samhället så stod det klarare och klarare. Ingen har koll. För även om jag själv är precis lika osäker och velig som jag var då, när jag var liten, så är inte världen längre någon säker trygg förebild att tryggt luta sig tillbaka och somna mot, osvikligt förvissad om att den vet vad den gör. Istället har världen medan jag vuxit upp anpassat sig. Och blivit som jag.

Ingen har koll.

En närande misstanke, född i betraktelser. Jag arbetar och upptäcker att företaget inte har någon koll. Jag studerar och upptäcker att universitet inte har någon koll. Jag pratar med mina föräldrar och inser att de inte har någon koll. Precis som jag.

Statsministrar och presidenter och institutioner och andra saker jag inte varit en del av uppträder som om de har koll, men jag misstänker, starkare och starkare, att det enda de har är retorik. De kan framstå. De kan välja ord. Men egentligen vet de inte. De tvekar och chansar. Precis om jag.

Och visst, all kunskap är i brist på bättre kunskap, men tänk om.

Tänk om det är så att all kunskap är i brist på bra kunskap.

På ett sätt så hoppas jag att jag har fabulöst oerhört fel.
På ett sätt så hoppas jag att jag har omvälvande otroligt rätt.
För då är jag inte ensam.


I en orelaterad historia så är från och med imorgon måndagar min datorfria dag. Ett experiment jag kanske kommer att berätta mer om. Så det kanske inte blir någon blogg imorgon. Som om jag hade ett schema.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Aj! Du skriver bra! =)

Vördnadsfulla hälsningar från Fröken K

4/12/06 17:25  
Anonymous Anonym said...

Ja det där högg djupt. Kanske för att jag lyssnar på woven hand samtidigt.
Nej, kniven satt där den skulle!

4/12/06 19:32  
Blogger eric said...

K: Tack skall du ha ^_^ Kanske går jag mot att bli en av de där retorikerna. De som ger illusionen av koll.

alle (advis antar jag?):
Har aldrig lyssnat på woven hand. Skall testa genast! Misstänkte först att jag inte skulle få några kommentarer på just den här bloggen. Att det skulle vara för taget ut luften och orelaterbart på något sätt. Men uppenbarligen så finns det alltså fler!

5/12/06 15:31  
Blogger Teddan said...

Jag tycker det var en mycket, hm, relaterbar text!:) Det värsta är väl att det just är så som du säger - ingen har koll. Det enda sättet att möta denna brist på koll är alltså att uppträda som om man hade koll...hmm, betryggande!:o Helt plötsligt förstår jag mer om hur vår utbildning fungerar...;)

5/12/06 21:56  
Blogger eric said...

Ted: "Kul" att du kunde relatera. Jag skulle gärna träffa någon som har koll på det här, så de kunde få berätta för mig hur det egentligen ligger till.
Tala om Moment 22 :)

6/12/06 01:10  

Skicka en kommentar

<< Home